Többféle felhő alapú szolgáltatást különböztethetünk meg, a közös bennük az, hogy a szolgáltatásokat nem egy dedikált hardvereszközön üzemeltetik, hanem a szolgáltató eszközein elosztva, a szolgáltatás üzemeltetési részleteit a felhasználó válláról levéve. Ezeket a szolgáltatásokat a felhasználók hálózaton keresztül érhetik el, publikus felhő esetében az interneten keresztül, privát felhő esetében a helyi hálózaton vagy az interneten.
Miért jó a cloud megoldás?
A felhő-alapú szolgáltatások lényege, hogy a helyi számítógépekről és szerverekről leveszik a terhet oly módon, hogy az általunk meghatározott fájlokat, e-maileket, illetve más üzleti adatokat egy központi, külső szerveren tárolnak. Így minden munkafolyamat a biztonságos távoli szerveren történik pontosan olyan munkakörnyezetben, mint azt egyébként megszokhattuk.
A felhő azt is jelenti, hogy mivel a hétköznapokban már nem a helyi számítógépekre, hanem egy távoli biztonságos szerverre mentjük adatainkat, így gyakorlatilag bárhonnan, bármilyen eszközről be tudunk csatlakozni az egyes munkafolyamatokba. Legyen az a vállalati laptop, egy mobiltelefon, vagy egy internet-kávézó a világ bármely pontján. Az adatokhoz való hozzáféréshez szükséges azonosítás (például felhasználónév, jelszó, két lépcsős hitelesítés, stb.) megtörténtét követően bárhonnan, bármikor hozzáférhetünk mindenünkhöz anélkül, hogy több tízezer forintos havidíjakat fizetnénk a több százezer forintért beszerzett szerverünkre, a karbantartási díjakról nem is beszélve.
A felhő-alapú szolgáltatásokkal ezáltal időt és pénzt takaríthatunk meg.
A szolgáltatás használatakor adataink egy óriási központi szerverparkban vannak fizikailag. Ez azt jelenti, hogy bármi is történne számítógépünkkel, vagy mobiltelefonunkkal, az adatvesztéssel biztosan nem jár majd: az informatikai cégóriás 99,96%-os rendelkezésre állással, több szintű adatmentéssel gondoskodik arról, hogy üzleti adataink mindig, mindenhonnan biztonságosan elérhetők legyenek számunkra.